Tehtävä 9: Haastattelu yrityksen blogiin / Interview for company's blog
This is finnish schoolwork about a fictional job interview. Be my guest!
The Frisbeeshopin myymäläpäällikön työhaastattelu
“Miksi tämä tehtävä kiinnostaa sinua?”
Olen ollut aikaisemmin Powergripin myyntipisteissä töissä ja
olen ollut niissä yhteensä 6 vuotta töissä myymälän puolella ja
vuorovastaavana. Olen hoitanut paljon erilaisia vastuullisia tehtäviä, joten
näen että minusta voisi olla teidän myymäläänne uusi myyntipäällikkö.
“Mitä tiedät tästä yrityksestä? / Millainen kuva sinulla
on tästä tehtävästä?”
Tiedän, että tämä on aivan uusi kauppa ja teidän tavoitteena
on tulevaisuudessa kansainvälisyys ja erikoisten kiekkojen myynti Suomessa,
joita saa vain Amerikasta. Työn kuvauksesta sain ymmärryksen, että työ olisi
myymälän vastuutehtävät esim. tavaran tilaaminen, myymälän järjestely,
työntekijöiden opastaminen/vuorojen tekeminen.
“Anna esimerkki tilanteesta, jossa toimit ostopäällikkönä
ja asiakas oli poikkeuksellisen tyytymätön. Miten lähestyit asiaa?”
Käyttäydyn ammattimaisesti ja asiallisesti, kuuntelen hänen
huolensa ja vastaan hänelle kunnioittavaan sävyyn. Asiakkaan nolaaminen, vaikka
hän olisi väärässä, ei auta asiaa tai yritystänne lainkaan. Pahoittelen asiaa
ja korvaan tuotteen. Mahdollisuuksien mukaan annamme kupongin, jolla saa
alennusta tuotteista tai lahjakortin myymälään.
“Minkälaisia tunteita tähän vaikeaan asiakastilanteeseen
liittyi?”
Lähtökohtaisesti näissä tilanteissa omille tunteille ei
pitäisi antaa valtaa vaan lähteä miettimään miksi asiakas on tyytymätön. Siksi
jo alkuvaiheessa pitää tunnistaa asiakkaan tunnetila, jotta hänen kanssaan
päästään liikkeelle. Miten tilanne syntyi? Onko aihetta olla tyytymätön? Miten
tilanne saadaan ratkaistua?
“Millainen johtamistyyli sinulla on?”
Minun mielestäni ihmisten johtamisen keskeinen tekijä on
vuorovaikutus. Johtajana olen kiinnostunut työntekijöiden mielipiteistä,
kuuntelen heitä, kohtelen heitä oikeudenmukaisesti ja pyrin luottamukselliseen
ilmapiirin rakentamiseen.
“Miten johtamistyylisi näkyisi tilanteessa, jossa asiakas
oli tyytymätön?”
Asiakkaan palautteen kautta lähdemme selvittämään miksi
tilanne oli tapahtunut ja työntekijöiden kanssa pidämme palaverin miten toimia
tilanteessa.
“Miten suhtaudut siihen, jos joudut irtisanomaan ihmisiä?”
Irtisanomistilanteet on stressin paikka kaikille. Näihin
tilanteisiin joudutaan harvoin ja hyvä niin. On todella tärkeää, että löydetään
irtisanomistilanteessa selkeät perusteet sille, ettei ihmisten työpaikkoja menetetä
ilman, että yritys olisi vaarantumassa.
Kommentit
Lähetä kommentti